fredag 28 oktober 2011

Långlöpning idag

Ensamt i spåret
"Jag springer ut en sväng nu" sa jag idag. "Hur länge blir du borta?" frågade Margareta. "Två och en halv timme" sa jag. 2 mil blev det på 2:15.  

En rätt normal konversation hemma hos oss, men ändå rätt anmärkningsvärd. Grannfrun några våningar under oss tappade märkbart hakan när vi pratade i hissen på väg upp efter dagens löparrunda, och det är långrundan som jag själv är mest stolt över. En rejäl långrunda i veckan prioriterar jag framför några kortare vändor.

Jag vet inte om det är bäst att göra så, men det känns bra, men det rätta kanske är att hellre springa 3-4 gånger med kortare längder. Inte vet jag, jag kanske inte skulle slita så mycket på kroppen då, men jag vet vad som händer efter en långrunda:

Mycket löv, slirigt
Jag får svårt att somna på kvällen. Och så blir jag rejält hungrig, så efter en långrunda måste jag ha en trave kvällsmackor som jag annars försöker undvika. Och så kliar det så skönt i benen. Jag skulle egentligen behöva ta en långpromenad mitt i natten efter en sån här vända.

I mitt schema för Stockholmsmaran ligger jag på 80%, det är rätt OK, men jag ser att det mest beror på långlöpningarna, det är inte OK. Jag måste köra några kortare vändor också, 8-10 kilometer.            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar