måndag 10 oktober 2011

Motivering

De första åren jag löptränade var det inga problem att komma ut och springa, men det har blivit värre med åren. Man kan väl inte alltid känna samma motivation.

Det var faktiskt lättare mens jag jobbade. Man hade mer regelbundna tider då när det var lätt att haka på en löparrunda. Till o från jobbet kanske, eller på lunchen, eller direkt vid jobbets slut. Och jag hade ofta några arbetskamrater att springa tillsammans med. Så är det inte nu.

Därför var det så viktigt för mig att få till ett program att följa, och jag går in i andra veckan nu med det programmet. Ett Excel-ark med ett stapeldiagram får vara en viktig del i motiveringen och jag ligger bara marginellt under det planerade, och jag är rätt nöjd med löpningen. Snitt på 6:35 per kilometer är inte så dåligt, men en målsättning kunde vara att förbättra det. 6:15 borde jag kunna förbättra det till. Det får vara ett mål som jag ska skriva in i träningsprogrammet. Till årsskiftet ska jag vara klar.  

På senaste rundan i Rocklunda stannade jag en stund i målet för att lyfta lite stockar i den nya stationen där man kan träna armarna, men jag fick närmast en chock hur tunga dom var. Jag har nog varit för slapp på gymmet med styrketräningen. Där ska varje vikt ökas med 15%. Också klart till årsskiftet.

Att deklarera sina planer i träningsbloggen är också en hjälp i motiveringen.  

        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar