måndag 20 januari 2014

Löpbandet vs joggng utomhus

Nu sen snön och kylan till sist kom i början av januari 2014 har jag sprungit en hel del inomhus på löpbandet hos Actic. Fint att man har den möjligheten, men det är inte lika roligt. Fördelar och nackdelar:

När man blir äldre blir balansen sämre. Jag blir sjuttio inom några månader och det är nog ingen tillfällighet att jag ramlat omkull lite oftare nu än i yngre dar. Man var väl snabbare att parera en halkning då så det är ju en uppenbar fördel att springa inne på löpbandet. Att man minskar risken att halka omkull alltså. Men även på löpbandet får man allt vara alert och hålla balansen. Youtube har hur många klipp som helst när folk inte varit uppmärksamma utan farit i golvet. Det här har INTE hänt mig än så länge:        


En bra sak med löpbandet är att jag springer fortare där än utomhus. Fortare  men inte så långt och det är ju också en bra variation i träningen.

Idag blev det en mil utomhus, 2-3 minus är en bra temperatur. Mycket roligare löpning, men lite lätt småhalt. Varje steg halkar en halv centimeter, så det blir lite struttig löpteknik.

Båda har sina för och nackdelar, men det är klart att utomhus normalt vinner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar